1056 Budapest, Fővám tér, Szabadság híd pesti hídfője
Hétfő–vasárnap | 11:00–18:00
Ingyenesen látogatható
A Szabadság híd pesti hídfőjénél található vámszedőházban a világ talán legkisebb közlekedési témájú állandó kiállítását nyitotta meg a Közlekedési Múzeum. A kis, kétszintes épületben a tárlaton a város és a Duna kapcsolatát mutatjuk be a hidakhoz kapcsolódó, vagy a hidakból származó tárgyakon keresztül.
A kiállítás nem törekszik a hídtörténet teljes, részletes bemutatására, de bepillantást enged az elmúlt 200 év Budapest történetének egy izgalmas fejezetébe.
Az alsó szint a Szabadság híd és a vámszedés történetét mutatja be, az emelet pedig egy általános budapesti hídtörténeti kiállítás, ahol a hidak és a városfejlődés kapcsolatára világítunk rá, egy átfogó képet adva arról, hogy miért ilyenek a budapesti hidak.
Mi volt a vámszedőház?
A Dunán való átkelésért 1703-tó a városok, Pest és Buda vámot szedhettek. Ezt a vámot 1849-től a Lánchídtársaság szedte, majd 1870-től az állam.
A vámot a hidakon a vámszedőházakban kellett kifizetni (a tömegközlekedés, omnibuszok, lóvasutak, villamosok, bérkocsik átalányt fizettek), erre épült a Szabadság híd e vámszedőháza is.
Az 1918 előtti budapesti közúti hidak mindegyikéhez épült vámszedőház, ez a kettő élte túl a II. világháborút.
A Szabadság híd vámszedőháza a híddal együtt 1896-ban épült, és nemcsak vámot szedtek itt, de a hídfenntartás egyéb feladataira is használták.
A Közlekedési Múzeum 2000-ben rendezett be első alkalommal itt budapesti hídtörténeti kiállítást, amelyet több alkalommal is felújított, azonban a most felfrissített kiállítás állandó nyitva tartással várja a látogatókat.