5331 Kenderes, Vasút út
Kenderes, vasútállomás
Tel.: +36 30 748 0585
Vasúttörténeti kiállítás a kenderesi vasútállomáson
A 74 km hosszú vasútvonalon található kenderesi állomást a Mátra–Körösvidéki Egyesült HÉV építette 1887-ben. A felvételi épület mellett több fontos helyiséget – úgymint az áruszállításhoz szükséges raktárakat, gabonaszínt, szénrakodót, marharakodót – is kialakítottak. Az állomásépületet később többször átépítették, jelen formájában pedig kiválóan alkalmas arra, hogy a két világháború közötti meghatározó közlekedéspolitikát, valamint a hálózat akkori újjáépítését, fejlesztéseit bemutassa.
A korszakban egyre népszerűbbé váló villamos vontatás, illetve a dízelmeghajtású sínautóbuszok és mozdonyok ebben az időszakban kezdték meg a gőzvontatás háttérbe szorítását. Ehhez a folyamathoz számos hazai innováció kapcsolódik. Ezt a lehetőséget kihasználva a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum a ‘20-as és ‘30-as évek vasútüzemi működését, továbbá a korszakban meghatározóvá vált, a gőzvontatás megszűnéséig hazánk egyik ikonikus és meghatározó járművét, - a 424-es gőzmozdony történetét is bemutatja. A kenderesi állomásépület helyiségeiben megtekinthető kiállítás a magyar vasút történetének kihívásokkal teli, ám technológiai innovációkban gazdag időszakát és a vasúthálózat fejlődését szemléltetve Horthy Istvánt is bemutatja mint a Magyar Királyi Államvasutak mérnökét és vállalatirányítóját, aki a 424-es gőzmozdony megalkotásában is részt vett. Fontos szerepet kap továbbá az Európa-szerte hagyománnyá váló államfői különvonatok egyike, a Turán is.
A kenderesi időszaki kiállítás remek lehetőség arra, hogy a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum tematikus, ugyanakkor változatos csoportokban mutathassa be a közel 70 000 darabot számláló gyűjteményének kiemelt vasúttörténeti fontosságú műtárgyait egy igazán autentikus helyszínen.